DOĞRU STATÜ EĞİTİM KURUMLARI
YAZMA BECERİSİ
12 Mart 2023
İlkokul 1. Sınıfa başlayan çocuklarda akademik gelişimin en önemli basamağı okuma-yazmayı öğrenme sürecidir. İlk okuma ve yazma birlikte yürür. Ancak yazmaya hazır oluş, okumaya hazır oluştan önce gelir.
Okul öncesi eğitim ve oryantasyon haftası boyunca çocukların el, kol, parmak, bilek kaslarını ve eklemlerini güçlendiren etkinlik ve egzersizler yapılır.
Çocuklara doğru, güzel ve kolay yazma becerisi kazandırmak için; doğru duruş, oturuş ve kalem tutma alışkanlığı kazandırılmalıdır. Işığın doğru yönden gelmesi, masa ve sandalye yüksekliğinin çocuğun boyuna uygun olması; ahşap, yumuşak, tercihen üçgen kalemlerin kullanılması da önemlidir.
Yazmaya hazırlık sürecinde öncelikle sandalyede doğru oturma, başını dik tutma, kolların dirsekten aşağıdaki üçte iki bölümünün masa üzerinde bulunması gibi pozisyonlara dikkat edilmelidir. Göz ile defter arasındaki uzaklık 30 cm kadar olmalıdır.
Solaklık durumu yoksa, sol el ile üstten defter bastırılarak kontrol edilmelidir. Kalemin baş tarafı başparmak ile işaret parmağı arasındaki yumuşak alana yatırılmalıdır.(Yastık) Kalemin ucu orta parmağın uçtaki boğumuna yerleştirilmelidir.(Yatak) İşaret parmağı ile üstten aynı hizada kapatılıp(Yorgan) başparmak ile desteklenmelidir. Bu üç parmaktan herhangi biri önde ya da geride olmamalıdır. Kalan iki parmak ise avuç içine doğru yumulur.
Yukarıda anlatılan doğru duruş, oturuş ve kalem tutma alışkanlığının serbest çizgi, boyama etkinlikleri ile yerleştirilmesine çalışılır. Arada üç parmağın arasında kalem döndürülerek dinlenmeye izin verilir.
Dikey çizgilerin yukarıdan aşağıya, yatay çizgilerin soldan sağa, yuvarlak çizgilerin saat yönünün tersine çizilmesi uygun yönerge ve modellerle sağlanmalıdır.
Bunlara dikkat edildiğinde çocuğun güzel bir yazısı olacaktır güzel yazı okunaklı yazıdır. Ayrıca çocuk yorulmadan ve bıkkınlık göstermeden yazacaktır. Aksi halde yanlış alışkanlıklar okunaklı bir yazıyı engeller ve çocuk için yorucu olur.