DOĞRU STATÜ EĞİTİM KURUMLARI
ZAMAN YÖNETİMİ, ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI VE BAŞARIYI ARTIRMAYA YÖNELİK EBEVEYN-ERGEN ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ MODELİ
21 Ağustos 2017
Çatışma yaşamın doğal ve kaçınılmaz bir parçasıdır ve insanlar yapıcı bir şekilde yüz yüze müzakere ederek çatışmalarını şiddete yönelmeden dönüştürmeyi ve çözmeyi başarabilirler. Sosyalleşme süreci içerisinde çocuk, ebeveynlerinin kendi aralarındaki çatışmalara yönelimlerini, çocuk ve ebeveyn arasındaki ihtiyaç ve sorunların ele alınış biçimlerini gözlemleyerek, katılımcısı olarak çatışmaları nasıl ele alacağını öğrenmektedir (Feldman, Masalha, Derdikman-Eiron, 2010).
Müzakere eğitimi, çatışmaların yapıcı çözümlenebilmesi, daha ahenkli ilişkilerin oluşturulabilmesi için bilgi, beceri, tutum ve değerler açısından bireylerin eğitilmesidir (Johnson & Johnson, 2006). Müzakereci Arabulucular Derneği, Doğru Statü Eğitim Kurumları, Dokuz Eylül Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Araştırma Uygulama Merkezi işbirliğinde eğitim kurumunun psikolojik danışmanlık servisince öğrencilerin akademik başarılarını artırmak amacıyla ebeveynler ve ergenler arasındaki çatışmaların çözümüne yönelik çatışma çözümü, uzlaşma ve müzakere hizmeti verilmektedir.
“Macaristan/Budapeşte InPact Kongresi’ne” kabul edilen ve sunularak yayınlanan bu araştırmada;
Çatışma konularını, çözüm süreçlerini, ebeveyn-ergen çiftlerinin amaçlarına ulaşıp ulaşmadıklarını incelenmiştir. Katılımcıları Doğru Statü Eğitim Kurumları’na kayıtlı 189 ergen ve çatışma içinde oldukları ebeveynleri oluşturmaktadır. Toplam olarak 378 kişi çatışma çözümü, uzlaşma, müzakere ve arabuluculuk sürecine katılmıştır.
Sonuçlara göre özellikle sınavlara hazırlık sürecindeki ergenlerin, aileleriyle çatışma yaşadıkları konular sıklık sırasına göre;
Zaman yönetimi
Ders çalışmaya az zaman ayırma
İnternet kullanımı
Çalışma alışkanlığı edinme
Öfkeyi kontrol edememe
Değer çatışmaları
Mesleki ve kariyer hedeflerine farklılıklar
Farklı okul tercihlerine yönelme
Kardeş çatışmaları olarak bulunmuştur.
Doğru Statü Eğitim Kurumları’nda kullanılan bu model ile 189 ergen-aile çatışmasının 144’ü ( 76.19%) amaçlarına ulaşabildiklerini ve uzlaştıklarını ifade etmiştir. Bu oran, başarı yüzdesi bakımından bir örnek teşkil etmektedir. Bu sayede öğrencilerin akademik başarıları, sınavlardan aldıkları puanlar ve ders çalışma alışkanlıklarında gözle görülür derecede artış sağlanmıştır. Katılımcıların 45’i (23.80%) amaçlarına ulaşamadıklarını belirtmiştir. Bu katıımcılara arabuluculuk hizmeti sunulmuş ve çatışmalar kazan-kazan ilkesine göre çözülmüştür. Özetle, kurumda uygulanan bu model ile neredeyse %100 başarı sağlanmaktadır.
Feridun Balcı
Müzakereci Arabulucular Derneği Başkanı; Müzakereci-Arabulucu, Eğitim, Yaşam Koçu
Kemal Balkan
Dokuz Eylül University, Master Student
Yunus Havan
Dokuz Eylül University